|
Pápai családi tanács:
A házasság szentségére való
felkészítés (1996) |
|||||||||||||||
Bevezetés 1. A házasságra és családi életre való felkészítés különös jelentőséggel bír az egyház jóléte szempontjából, mivel a házasság szentsége az egész keresztény közösség számára nagy értéket jelent. ... 2. ... ... Az eljegyzés kontextusa szerint egy intenzív evangelizálási folyamat része. Azért, mert a jegyesek és eljövendő házastársak életében kérdések merülnek fel, melyek a családra kihatással vannak. Ezért értsék meg ők, mit jelent annak az élet- és szeretetközösségnek a felelősségteljes és érett szeretete, mely egyszer család lesz, egy igaz háziszentély, mely járuljon hozzá az egész egyház gazdagításához. ... Kívánatos lenne, ha a házassági előkészület kívánt pillanata az eljövendő család egy újevangelizálás reményének jelévé válna. 3. A II. Vatikáni Zsinat tanítása (GS 52), a pápai tanítóhivatal iránymutatásai (FC 66) és az egyházi törvénykönyv (CIC 1063. kánon, CCEO 783. kánon), a Katolikus Egyház Katekizmusa (1632) és más megnyilatkozása a pápai tanítóhivatalnak mint például a Családjogi charta a fent említett gondot érthetően fejezik ki. A pápai tanítóhivatal két legfrissebb megnyilatkozása (a családoknak írt Gratissimam sane kezdetű levél és az Evangelium vitae kezdetű enciklika) a feladatunkhoz jelentős segítséget nyújtanak. ... I. A keresztény házasságra való felkészítés jelentősége ... 10. Az említett nehézségek ellenére megmenti a házasságot, mint élet- és szeretetközösséget mint természetes-isteni intézményt önmagában szentségként is mindig önmagában egy forrás jelentős energiákkal (vö. FC 43.). A jegyesek hála ennek a forrásnak bizonyságuk által jó hírré válhatnak, nagyobb mértékben hozzájárulni az újraevangelizáláshoz és biztosítani a társadalom jövőjét. A jegyesek és a keresztény közösség, mindenesetre a házasságkötést megelőző és az azt előkészítő fázisban, ezeket az energiákat felismerni, értékelni és felértékelni. ... ... Mert a házassági előkészület jelenti az élet tiszteletére, az élet védelmére való nevelést, mely a családok szentségében azokat az emberi élet egy igazi és sajátos kultúrájához, minden kije-lentésükben és állapotukban kell lenniük, mely az élet népéhez és az élethez tartoznak (vö. EV 6, 78, 105). A házasság valósága olyan gazdag, hogy először egy szenzibilizációs eljárást követel, amellyel a jegyesek megérzik a szükségességét, hogy előkészüljenek rá. ... 12. Azokban az országokban, ahol a kereszténytelenítés már nagymértéket elért, a morális értékek gondot ébresztő krízise rajzolódik ki, különösen a keresztény házasság és családok identitásvesztése és ezzel az eljegyzés jelentésvesztése. Ehhez az identitásvesztéshez egy ér-tékkrízis járul a családban, melyhez egy általános, jogszabályokban is lefektetett szabadosság is hozzájárul. ... Az a fenomén, mely ezt a valóságot igazolja és az említett kultúrát megerősíti, az új életstílussal függ össze, mely a partner emberi dimenzióit lebecsülik, ami a családra megsemmisítő következményekkel van. Ezen a helyen egyes következményekre fel kell hívni a figyelmet: szexuális szabadosság, a házasságkötések csökkenő száma vagy az állandó halogatása a döntéseknek, a válások emelkedő száma, fogamzásgátlás, szándékos abortuszok növekvő száma, lelki üresség és mély boldogtalanság, melyek a drogok terjedéséhez, alkohol visszaéléshez, erőszakhoz és öngyilkossághoz vezetnek a fiatalok és felnőttek körében. A föld más területein alulfejlettség, rendkívüli szegénység, ínség vagy kulturális adottságok, melyek a keresztény értelemnek ellentmondanak vagy idegenek fenyegetik a család szilárdságát és akadályozzák és nehezítik a keresztény szeretet átfogó nevelését. ... 16. ... Ezért a keresztény házasságra való felkészülést egy útnak tarthatjuk a hithez vezető úton, mely nem a házasságkötéssel ér véget, hanem az egész családi életben folytatódik. Ebből fakadóan nézőpontunk nem korlátozódik az esküvőre, mint egyszeri eseményre, az ünnep pillanatára, hanem a házasság folytonos állapotára. ... 17. Ahogyan az sok nevelő és pásztor tapasztalata tanítja, a jegyesség ideje a kölcsönös meg-ismerés ideje lehet, de a hit elmélyítése által és ezáltal személyes és emberek közötti spiritualitás különleges természetfeletti adományainak ideje; sajnos a felelőtlen használata a szexualitásnak, mely nem a házastársi szeretet érését szolgálja, sokaknál az emberi és keresztényi megérését csorbítani, melyre ez az idő szánva van. És így fordul elő, hogy néha a házasság előtti kapcsolat egy bizonyos védelmét szorgalmazza. Hogy a jegyeseknél a hitben való elmélyülés sikerül-e, az előképzettségüktől is függ. Másoldalról amilyen módon ezt az időszakot megélik, bizonyosan hatással van az eljövendő házas- és családi életre. Ezért az egész egyházi közösség és a családok által a jegyeseknek felkínált segítsége döntő jelentőségű. Minden esetre el kell ismerni az eljegyzés emberi dimenzióit és meg kell szabadítani minden banalizálástól. ...
|
||||||||||||||||
II. Az előkészület idejei vagy fokozatai A. Távoli előkészület ... B. Közeli előkészület 32. A közeli előkészület során a jegyeseknek fel kell kínálni a lehetőséget, hogy ellenőrizzék milyen emberi értékekre érettek, melyek a barátság és a dialógus tulajdonságai, ahogyan azok a jegyességet jelentik. Arra az életmódra való tekintettel, melyben a házaspár élni fog, fel kell kínálni a lehetőséget a hitélet és mindenek előtt az egyház szentsdégének ismeretében elmélyülni. Ez az evangelizálás jelentős szelete, melynek a hit által, a társadalmi dimenzió által és a család által kell körülölelve lennie. Ezen elmélyítés keretében lehetséges az igazi keresztényi élet vezetésének nehézségeiről beszélni. ... 35. A jegyeseket oktatni kell a természetes kihívásokról, mely az isteni tervben, mely a házassággal és a családi élettel van kapcsolatban, mely a férfi és a nő interpeszonális kapcsolatával van kapcsolatban: a tudás és a szabad döntés, mint a kapcsolatuk alapja, a házasság egysége és felbonthatatlansága, a felelős apaság és anyaság jogainak megértése, a házastársi nemiség emberi nézőpontjai, a házasság beteljesítése követelmnényeivel és céljaival, a megfelelő gyermeknevelés. Mindez az erkölcsi igazság felismerésen és a személyes lelkiismeret képzéséhez rendelt. A közeli előkészület során bizonyosan arról is kell gondoskodni, hogy a jegyesek a fontos pszichológiai, pedagógiai, jogi és orvosi feltételeit a házasság és a család számára birtokolják. Ennek ellenére a teolófiai és a morális kiképzés egy különleges elmélyülést kell megtapasztalnia, különösen ami a tejes odaadást és a felelős nemzést illeti. Mert a házastársak szeretete teljes, kizárólagos, hűséges és termékeny (vö. HV 9). A családtervezés természetes módszereinek tudományos alapjai ma általánosan elismertek. Ismeretük különösen hasznos: a jogos alapok fennállnak, használatuk nem lehet csupán egyszerű eljárásismeret, hanem be kell ágyazva lennie a pedagógiába és a szeretet érési folyamatába (vö. EV 97). ... 36. Magától értetődően a fiataloknak segíteni kell lehetséges pszichológiai és/vagy affektív hiányosságok felismerését, különösen másokra való nyitottságra való képtelenséget, mint ahogy az egoizmus formáit, melyek a teljes odaadásra való képességüket semmissé tehetik. Ez a segítség a képességek felfedezéséhez is vezet és követeli az emberi és keresztényi érést életükben. Ezért kell a felelősöknek a jegyesek lelkiismeretének egy alaposképzéséről gondoskodni, hogy ezzel a szabad és végleges házassági döntés elő legyen készítve. ... 41. A jegyesi lelkiség, melyet az emberi tapasztalat ölel körül, és az erkölcsi magatartástól soha nincs elválasztva, a keresztségben és a bérmálásban gyökerezik. A jegyesek előkészítéséhez mindezért hozzá kell tartoznia a szentségi élet visszanyerésének, melyben a bűnbánat szentsége és sz euharisztia különleges szerepet játszanak. A bűnbánat szentsége kifejezetten az isteni irgalmasságot állítja az emberi nyomorúsággal szembe és megérleli a keresztség életerejét és a bérmálás tevőerejét. Ez előtt a háttér előtt a megszabadított szeretet pedagógiájának erősödése mutatkozik, az ember drámáját tekintve, mely isten által teremtetett és csodásan megszabadíttatott, engedve felismerni isten csodás irgalmasságának nagyságát. ... 46. Ahogy a Familiaris consortio apostoli írás ezt kifejti, a fiatal jegyeskn előkészületekor a következő pontokat kell figyelembe venni: a személyes hit elmélyítése és a szentségek értékeinek és az imaélet ismételt felfedezése ...FC 66. ... 49. Ebben az előkészületben a jegyeseket ma különlegesen az értékekhez kell vezetni és azokban megerősíteni, melyek a hit védelmét érintik.Ez azért különlegesen fontos, mert ők házitemplom és "életszentség" (EV 92-94) lesznek és új módon az "életek az életért" (EV 6, 101) népéhez tartoznak. A ma sokhelyen uralkodó fogamzásgátlás mentalitás, mely az általá-ban tzerjedő szabados jogalkotás, és az élet fogmazás pillanatától a halálig való nem tisztelete, olyan sokoldalú támadások, melyeknek a család ki van téve.... C. Közvetlen előkészület ... 53. Ez a házassági előkészület legyen egy katekézis megkoronázása, mely a keresztény jegye-seknek segíthet a szentségre való előkészületüket mégegyszer végigkövetni. Tudniuk kell, hogy mint megkereszteltek, a házasságban Krisztusban kötelezik el magukat, hogy családi életükben a szentlélek által kell vezetve legyenek. Ezért az eljövendő házaspárok a gyónás szentségének vétele által legyenek előkészítve az esküvő ünnepére, hogy az érvényesen, méltóan és termékenyen köttessék meg. (vö: Katekizmus 1622)
III. Az esküvő ünnepe
...
|
||||||||||||||||
Vatikánváros, 1996. május 13. Alfonso López Trujillo bíboros a Pápai Családi Tanács elnöke
+ Franciso Gil Hellín püspök titkár |
||||||||||||||||
Vissza a főoldalra |